Et lite nyhetsbrev fra styreleder

Fellesmøte (Styret og komiteer) med Fjellsportgruppa i Troms Turlag 10. mai på Cafe Flyt.
Fellesmøte (Styret og komiteer) med Fjellsportgruppa i Troms Turlag 10. mai på Cafe Flyt. Foto: Harald Faste Aas

"En av ønskene mine er at både styrets arbeid og alle våre aktiviteter blir litt mer synlige, og det er vel noe av grunnen til at jeg sitter her og skriver nå."

Her om dagen fikk jeg bursdagsgratulasjoner fra Espen Nordahl som var med på å starte Fjellsportgruppa i Troms Turlag (FSG) for 28 år siden. Med på lasset fikk jeg en «..og regner med at FSG blir godt representert på skredkonferansen på Åndalsnes…». Auda, enda en ting å passe på, tenkte jeg. Så nå sitter jeg her da, på toget mellom Skien og Gardermoen, og funderer på alt som skulle, burde og kunne gjøres i regi av Fjellsportgruppa. Skredkonferansen er nok i alle fall en «burde»-ting, selv om Espen sikkert vil si at det er en «skal»-ting ;-)

En ting vi i hvert fall skal er å ha nytt styremøte 13 september (i alle fall har nesten alle styremedlemmene sagt at de kan den kvelden), og et møte til skal vi i alle fall greie å plassere seinere på høsten.

I vår rakk vi 2 ordinære styremøter pluss et fellesmøte med komiteene på Cafe Flyt, hvor fokuset blant annet var sikkerhet i fjellet. Stein Tronstad (styreleder for Norsk Klatreforbund) var invitert og mer enn antydet at risikovurderingen DNT har lagt opp til i dag virker for upresis og tilfeldig. Sikkerhetsarbeidet er noe som styret kommer til å jobbe med kontinuerlig, så den saken må vi bare jobbe systematisk med over tid. Ellers var målet med møtet å knytte kontakt mellom styret og komiteene.

Komiteene ja, …der hvor tingene materialiserer seg. Var du for eksempel på Årsfesten på Lykta i vinter? En knallfest arrangert av de flotte folkene i sosialkomiteen. Eller kanskje du fikk med deg skredworkshopen eller et av skredkursene? Skredkomiteen og den tilhørende skredgruppa arrangerte kursene, en superkompetent og ivrig gjeng som lærer deg og meg hvordan vi skal unngå å bli tatt av snøskred på vår ferd nedover fjellsidene. Eller gikk du en av klatrekursene vi har holdt, eller kanskje et av de få brekursene vi har greid å få til de siste årene? Bre og klatrekomiteen gjør denne jobben, og vi har superdyktige folk i denne komiteen også (vi bruker bare sånne, he he).

Men, kanskje du verken var på fest, skredkurs, bre- eller klatrekurs, men rett og slett bare meldte deg på fellestur med en av de dyktige turlederne våre? De kjekke folka i Turkomiteen har ansvaret for å sette opp turene, og den 20. september klemmer vi til igjen med å kna sammen et nytt tur- og kursprogram for vinter og vårsesongen.

Og flere komiteer har vi vel ikke, selv om vi i gamle dager hadde både møtekomite, utstyrskomite og … ja Kveitakomiteen, som var ansvarlig for å lage medlemsbladet vårt. Det avgikk visst med døden for 2-3 år siden. Men verden er jo ikke statisk, så vi får heller fokusere fremover og oppover mot nye høyder for Fjellsportgruppa.

Så hvor står vi nå og hvor ønsker vi å gå videre? Som styreleder har jeg mange gode ideer og intensjoner, men det tar tid å materialisere det, og jeg greier det neppe helt alene (hint hint ;-)). En av ønskene mine er at både styrets arbeid og alle våre aktiviteter blir litt mer synlige, og det er vel noe av grunnen til at jeg sitter her og skriver nå. Derfor tenker jeg mer aktiv og systematisk nettbruk bør være tingen (for Kveita greier vi neppe å live opp igjen, ikke som papirversjon i alle fall). Kanskje en egen nettkomite? Er det noe DU hadde hatt lyst til å være med på tro?

Ellers ønsker jeg litt tettere kontakt mellom styret og komiteene, samt at komiteene (og alle dere andre) skal få lettere tilgang til dokumenter og ressurser vi trenger for å gjøre jobben både lettere og bedre. Økonomien her vi også behov for å få litt bedre styring på. Selv om ting tyder på at økonomien fortsatt er god, så har pengestrømmen økt betraktelig og vi bør ha et bedre styringsverktøy for å ikke miste oversikten helt. Så, ærede komitemedlemmer, ikke bli skremt om jeg allerede nå antyder at jeg ønsker at hver komite leverer inn en enken og grei budsjettplan for kommende år. Jeg tror det vil være kjekt for dere også, men det finner vi ut av i lag.

Hva annet da? Jo, komiteene er også dynamiske - noen kommer og noen går. Vi trenger å fylle på turkomiteen vår. For tiden er det bare Geir og Magnus som er aktive, og 1-2 medlemmer til hadde vært fint (gjerne en turleder, eller kursleder, selv om dette ikke er et krav). Sosialkomiteen trenger kanskje også litt påfyll. Har du lyst til å hjelpe til med å organisere årsfest, Julebord, medlemsmøter eller FSG-brus?

Hmm, også var det dette med breturer og brekurs da? Det er jo også fjellsport, og Harvey har holdt en laaang rekke kurs for oss opp gjennom årene. Men vi burde kanskje hatt litt flere instruktører. Dersom vi kan finne 2-3 personer som har lyst til å gå et metodekurs til neste sommer, så kan det godt hende vi skal greie å sponse dette litt. Du må selvfølgelig ha gått et skredkurs på forhånd, og du må ha praktisert egenerfaring ved å dokumentere i hvert fall 10 dager på bre i løpet av de siste 5 årene.

Nei, nå ble det mange ting på blokka gitt. Ikke bare Espen sin påminnelse om skredkonferansen på Åndalsnes i november. Er det forresten noe annet jeg har glemt? Kanskje du har noen lure ting som du kan foreslå, eller enda bedre, bidra med? Slå på tråden, eller send meg en epost (bruk fjellsportgruppa@gmail.com).

Da ønsker jeg alle medlemmer (og ikke-medlemmer) av Fjellsportgruppa (vi har faktisk et medlemsregister på turlagskontoret) en knallfin høst på tur, på bresamling, på dugnaden på Jægervasshytta, på kurs og sosiale samlinger…osv. Vi sees!

Hilsen styreleder

Harald Faste Aas

Skrevet av Harald Faste Aas 3. september 2017